
Den 28 mars 2025 samlades Sveriges främsta gelatotillverkare på Stockholmsmässan för att göra upp om titeln “Svensk Glassmästare 2025”. Tävlingen, som arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med konditorn Tony Olsson, har blivit en årlig höjdpunkt för alla som älskar äkta hantverksglass
Årets vinnare: Schrams Gelato
Efter en tuff tävling med 24 finalister stod Schrams Gelato från Östhammar som segrare. Med Sabina Ståhl i spetsen imponerade de på juryn med sin krämiga pistagegelato och kreativa bidrag i kategorin “Glassmästarens val”. Juryns motivering löd:
“Vinnaren har skapat krämig pistagegelato med hög smakrik karaktär. Glassmästarens val är kreativ & välbalanserad, konsistenserna är utmärkta rakt igenom där presentationerna och jämnheten i alla kategorierna fulländar en superb glassupplevelse.”
En tillbakablick på 2017
Det var 2017 som vi tog hem SM-guld med vår blåbär/viol-gelato – en smak som fortfarande är en favorit bland våra kunder. Sedan dess har vi fortsatt att utveckla våra recept och tekniker, alltid med fokus på kvalitet och lokala råvaror

Framtiden för Jämtlands Gelato
Vår vision är att etablera Jämtlands Gelato på den svenska och nordiska marknaden, som ett hållbart och smakrikt alternativ till importerad glass. Med färsk mjölk från Jämtland och en tydlig lokal förankring tror vi på att skapa gelato med få mil på bil per liter.
Vill du smaka vår gelato?
Du är alltid välkommen in till oss på Grädda i Åre eller Östersund! Där står våra frysar fulla av favoriter som Vanilj, Choklad och SM-vinnaren Blåbär/Viol.